Løsninger

LØSNINGER

Her på siden finder du nogle af løsningerne fra opgaver på siden. Der vil være en overskrift, der refererer til, hvilken side opgaven er på.Når du skal tilbage, trykker du på linket, der er efter de enkelte løsninger.

Opgave 1

Opgave 1

Opgave 2

Opgave 2

L-F Mesterskabet 2020, runde 2. Sigurd har stillet en opgave:


Løsning på mat i 7: 41. -, Tg2+ 42. Kf1, Sf5! Herfra er der mat i 2, men Hvid kan jo lige sætte et tårn i slag på d2 og derefter slå med det andet tårn på f7 for at trække det hele lidt i langdrag. Men matten er uafvendelig.


L-F Mesterskabet 2020, runde 3. Jens har stillet 2 opgaver:


Løsning på opg. 1: 12. c4


Løsning på opg. 2: 27. Dg3

Banke Rust 2020, runde 4. Kan du finde remisen?:


Løsning på opg: 53. -, Txg5

Hvis hvid slår igen, er der pat. I modsat fald er der bare teknisk remis.

Klubmesterskabet 21/22, runde 1. Fandt du remisen?


Løsning på opg: 47. -, Ka2!

Herfra er der hele 4 remisvarianter ved korrekt spil.

Den var måske ikke så svær, da alle bondetræk taber med det samme, og Ka4 jo ligesom tabte. Så der er faktisk kun det ene træk tilbage...

Klubmesterskabet i hurtigskak 21/22, Sigurd-Knud Ole.


Løsning på Sigurds opgave: 1. Sxe5!

Det vinder en officer. Hvis sort slår hvids dronning, hvilket Knud Ole gjorde i dette tilfælde, er der mat i 2 med 2. Lxf7+, Ke7 3. Sd5 mat.

Klubmesterskabet 21/22, runde 4. Mat i 3 efter 16. Lh3, Kxg6.


Løsning på Sigurds opgave: 17. De6, e3 18. Lxe3, og afhængig af hvad sort spiller, er der mat med enten De8 eller Lf5

Holdturneringen 21/22, runde 6. Sigurd har stillet 2 opgaver:


Løsning på opg. 1: 49. Kc2. På Kd2, som jeg spillede, kommer 49. -, c3+ 50. Kc2, Ke3! (her spillede Finn Sc4) 51. Lxd6, d3+ 52. Kxc3, g5! Det var trækket, jeg havde overset, og som forhindrer tilbageofring af løberen med Lf4+, hvorefter d-bonden ville ryge.


Løsning på opg. 2: 63. Kf3. Fordi på Kd3, som jeg spillede, kommer Sg4, som truer f-bonden, og hvis jeg spiller den frem kommer Se5+, hvorefter bonden ryger alligevel.

Gøngeturneringen 22, runde 2. Find sorts remistræk.


Der er faktisk flere træk, der skal spilles rigtigt, og det handler om opposition. Sigurd spillede 45. -, Kf6? 46. Sd4, Ke5 47. Ke3 Nu har hvid oppositionen, og sorts konge kommer ikke langt nok frem til at hjælpe. Løsningen på Sigurds opgave: 45. -, Ke6! 46. Sd4+, Kd5!